CALUM STEWART – TRUE NORTH

Artiest info
Website - bandcamp
facebook
 

Ik heb hier doorheen de twee decennia dat ik muziekrecensies schrijf voor ‘Rootstime’ al heel wat uiteenlopende stijlen en genres zien passeren, gaande van punk, blues, country en Americana over rock en rock’n’roll. En toch heb ik hier nu een album voorliggen in een muziekstijl die ik tot op heden nog nooit mocht bespreken, namelijk een cd vol met traditionele folknummers die op doedelzak oftewel ‘uilleann pipes’ worden gespeeld.

Het is de 40-jarige Noord-Schotse ‘uilleann piper’ Calum Stewart uit Garmouth die verantwoordelijk is voor dit album “True North” waarop hij tien Schotse en Ierse traditionals op virtuoze wijze uit zijn favoriete instrument weet te blazen. In 2018 werd hij gehuldigd als ‘MG ALBA Schotse Traditionele Instrumentalist van het Jaar’ maar hij is niet alleen een vertolker van die muziek want hij componeert zelf ook nummers in diezelfde traditionele folkstijl.

Op zijn plaat “True North” brengt hij vier van deze eigen composities naast zes traditionele nummers uit de Keltische cultuur waarvan “Às, a Thòisich!” op de eerste video een voorbeeld is. Op het tweede filmpje ziet u Calum Stewart live aan het werk in het door hemzelf gecomponeerde nummer “Looking At A Rainbow Through A Dirty Window” dat ook al voor zijn debuutplaat “Earlywood” werd opgenomen. Een andere track “The 72nd’s Farewell To Aberdeen” was origineel gespeeld op ‘tin whistle’ maar werd hier door Calum Stewart aangepast voor vertolking op doedelzak. Ook het oorspronkelijk door Donald Riddell op viool gespeelde “The Snipe” kreeg op dit album een naar ‘uilleann pipes’ aangepaste versie.

Naast zijn spelen op ‘uilleann pipes’ en houten fluit zijn er op dit album ook nog instrumentale bijdragen van Yann Le Bozec op contrabas en Sylvain Quéré op zogeten ‘cittern’ oftewel ‘citer’. Het album “True North” is de opvolger van zijn soloplaat “Tales From The North” die hij in 2017 heeft opgenomen en uitgebracht. Calum Stewart zegt dat hij zich voor het componeren van deze nummers vaak laat inspireren door het historische erfgoed en het bloedmooie landschap van zijn geboortestreek in Noord-Schotland. Het is toch wel een heel speciaal album in het traditionele folkmuziekgenre.

(valsam)